• Pelkään terapeuttiani (vaikka tiedän ettei tarvitsisi)

Minulle käy terapiassa aina vain useammin ja pahemmin niin, että pelkään terapeutin käyvän kimppuuni. Vaikka tiedän että oikeasti olen turvassa, se ei auta, vaan minun on aina vain vaikeampi olla terapiassa. Olen jonkin verran puhunut tästä terapeutille, mutta silti tämä vain pahenee. Aluksi (ainakin) yksi osistani epäili terapeutin aikomuksia, mutta nykyään olen lähes koko ajan varuillani. Jopa niin paljon, että yritän pysytellä kauempana terapeutistani (ikään kuin olisi enemmän aikaa reagoida, jos jotain tapahtuisi). Tiedän että ei ole mitään nykyisyyteen liittyvää syytä toimia tai tuntea näin, mutta tietäminen ei tee oloani turvallisemmaksi. Olen myös lamaantunut terapiassa niin usein, että pelkään myös näitä hirveitä liikkumattomaksi jähmettymisiä (takaumia vai ei?). Olisiko kenelläkään täällä vinkkejä, neuvoja, vastaavia kokemuksia?
  • Minulle käy terapiassa aina vain useammin ja pahemmin niin, että pelkään terapeutin käyvän kimppuuni. Vaikka tiedän että oikeasti olen turvassa, se ei auta, vaan minun on aina vain vaikeampi olla terapiassa. Olen jonkin verran puhunut tästä terapeutille, mutta silti tämä vain pahenee. Aluksi (ainakin) yksi osistani epäili terapeutin aikomuksia, mutta nykyään olen lähes koko ajan varuillani. Jopa niin paljon, että yritän pysytellä kauempana terapeutistani (ikään kuin olisi enemmän aikaa reagoida, jos jotain tapahtuisi). Tiedän että ei ole mitään nykyisyyteen liittyvää syytä toimia tai tuntea näin, mutta tietäminen ei tee oloani turvallisemmaksi. Olen myös lamaantunut terapiassa niin usein, että pelkään myös näitä hirveitä liikkumattomaksi jähmettymisiä (takaumia vai ei?). Olisiko kenelläkään täällä vinkkejä, neuvoja, vastaavia kokemuksia?
  • Tunnistan, mistä puhut. Minulla ei nykyisessä terapiassa ole tuota samassa mittakaavassa, mutta tuttua jostain aiemmasta kun luottamusta ei ollut tararpeeksi. Nykyisen terapeutin kanssa voi tulla "välähdyksiä" kun pelkään hänen tekevän jotain pahaa. Pystyn yleensä sanomaan siitä heti siinä tilanteessa (esim, älä lyö..) , joten asia saadaan purettua eikä jää vaivaamaan. Ne menee nopeasti ohi. Kuulostaa rankalta jos joudut koko ajan pelkäämään. Onko terapia edennyt liian nopeasti jos se aiheuttaa noin voimakasta osien aktivoitumista? Kuulostaa siltä, että vakauttamista tarvittaisiin.
  • Tunnistan, mistä puhut. Minulla ei nykyisessä terapiassa ole tuota samassa mittakaavassa, mutta tuttua jostain aiemmasta kun luottamusta ei ollut tararpeeksi. Nykyisen terapeutin kanssa voi tulla "välähdyksiä" kun pelkään hänen tekevän jotain pahaa. Pystyn yleensä sanomaan siitä heti siinä tilanteessa (esim, älä lyö..) , joten asia saadaan purettua eikä jää vaivaamaan. Ne menee nopeasti ohi. Kuulostaa rankalta jos joudut koko ajan pelkäämään. Onko terapia edennyt liian nopeasti jos se aiheuttaa noin voimakasta osien aktivoitumista? Kuulostaa siltä, että vakauttamista tarvittaisiin.
  • Vahvat tunteet terapeuttia kohtaan ovat myös merkki siitä, että mielessä liikkuu asioita. Itse olen pelännyt henkistä väkivaltaa ja emotionaalista laiminlyöntiä. Se on äärimmäisen tuskallista, mutta jos tuosta selviää, asiat tulee käsiteltyä. Lohduttaisiko tämä yhtään?
  • Vahvat tunteet terapeuttia kohtaan ovat myös merkki siitä, että mielessä liikkuu asioita. Itse olen pelännyt henkistä väkivaltaa ja emotionaalista laiminlyöntiä. Se on äärimmäisen tuskallista, mutta jos tuosta selviää, asiat tulee käsiteltyä. Lohduttaisiko tämä yhtään?
  • Mullakin on tuota Piin mainitsemaa pelkoa emotionaalisesta laiminlyönnistä. Se on ollut kaikissa hoitosuhteissa mukana. Mutta tämä nykyinen terapeutti ei kyllä ole antanut koskaan viitteitä siitä, että hylkäisi emotionaalisesti, vetäytyisi kauemmas. On ollut hyvin huolehtiva koko ajan. Silti siihen on vaikea välillä luottaa. Ja tämähän toki johtuu siitä, että aiemmin on tullut emotionaalisesti hylätyksi. Tätäkin joutuu käsittelemään, mutta jos koko ajan aktiivisesti olisi pelko pinnassa, tuskin voisin edetä terapiassa. Silloin tilannetta pitäisi ensin saada rauhoittumaan. Muistaa se, että ollaan nyt vuodessa 2019 ja ne huonot kokemukset on olleet kauan aikaa sitten.
  • Mullakin on tuota Piin mainitsemaa pelkoa emotionaalisesta laiminlyönnistä. Se on ollut kaikissa hoitosuhteissa mukana. Mutta tämä nykyinen terapeutti ei kyllä ole antanut koskaan viitteitä siitä, että hylkäisi emotionaalisesti, vetäytyisi kauemmas. On ollut hyvin huolehtiva koko ajan. Silti siihen on vaikea välillä luottaa. Ja tämähän toki johtuu siitä, että aiemmin on tullut emotionaalisesti hylätyksi. Tätäkin joutuu käsittelemään, mutta jos koko ajan aktiivisesti olisi pelko pinnassa, tuskin voisin edetä terapiassa. Silloin tilannetta pitäisi ensin saada rauhoittumaan. Muistaa se, että ollaan nyt vuodessa 2019 ja ne huonot kokemukset on olleet kauan aikaa sitten.

Pikavastaus

Jos olet jo foorumin jäsen, muistathan kirjautua sisään ennen postausta!

Mikä kuukausi tulee viidennen kuukauden jälkeen?