• Miten lievität unihäiriöitä?

    Sivuston artikkelissa Trauma ja unihäiriöt on listattu muutamia keinoja, joita voi kokeilla unihäiriöiden lieventämiseen. Onko teistä joku kokeillut joitain niistä?

    Entä olisiko teillä mitään muita keinoja, joiden avulla olette itse saaneet nukuttua paremmin? Jos sellaisia löytyy, olisi kiva saada kerättyä niitä tähän, että muutkin voivat halutessaan kokeilla jos niistä olisi heillekin apua. :)


    Tässä tämä artikkelissa oleva lista:

    Miten unihäiriöitä voi lievittää?


    Alue, jossa nukut:

    • Muuta huoneen sisustusta; voit esimerkiksi sijoittaa vuoteen siten, että näet esteettömästi ovelle. Vie televisio ulos huoneesta.
    • Käytä vuodetta vain nukkumiseen: älä syö, lue tai työskentele sängyssä.
    • Pidä makuuhuone hiljaisena, viileänä ja hämäränä. Älä nuku valo päällä. Voit soittaa rauhoittavaa musiikkia peittämään äkilliset äänet.
    • Jos sängyssä nukkuminen ahdistaa, voit koettaa esimerkiksi sohvaa tai riippumattoa. Voit myös vaihtaa makuuhuonetta, tai nukkua väliaikaisesti olohuoneessa tai tutun ihmisen lähellä.


    Iltarutiinit:

    • Älä tee vaativia ja ”innostavia” askareita ilta-aikaan.
    • Luo rauhoittava iltarutiini. Ota lämmin suihku tai kylpy, kuuntele rentouttavaa musiikkia ja juo kupillinen lämmintä, kofeiinitonta juomaa.
    • Käy mielessäsi läpi päivän aikana sattuneet asiat; näin ehkäiset ajatuksia kiertämästä kehää.
    • Mene vuoteeseen aina samaan aikaan ja nouse aamulla ylös tiettyyn aikaan, vaikka tuntisit itsesi väsyneeksi.


    Jos et nuku:

    • Kuvittele itsesi rauhalliseen, mukavaan paikkaan. Keskity maiseman yksityiskohtiin (visuaalisuus, äänet, hajut).
    • Jos 15-20 minuutin kuluttua olet edelleen virkeä, nouse ylös ja tee jotakin yksitoikkoista, kunnes olosi on jälleen väsynyt.
    • Jos heräilet käydäksesi wc:ssä, älä juo mitään kahta tuntia ennen nukkumaanmenoa.


    Päivittäiset askareet:

    • Liiku; vältä kuitenkin raskasta rasitusta kello 18 jälkeen.
    • Käy ulkona valoisaan aikaan. Auringon valo auttaa tahdistamaan sisäistä vuorokausirytmiä.
    • Älä nauti mitään kofeiinipitoista (kahvi, kaakao, tee, suklaa) klo 16 jälkeen.
    • Älä nauti alkoholia ilta-aikaan.
    • Älä polta tai käytä nikotiinivalmisteita neljää tuntia ennen nukkumaanmenoa.
    • Älä nuku päiväunia, vaikka olisit väsynyt öisestä valvomisesta.
    • Joillakin lääkkeillä on piristävä vaikutus. Jos käytät tällaista lääkitystä, keskustele lääkärin kanssa valmisteen vaihdosta tai siitä, voisiko sen nauttimista ilta-aikaan välttää.
  • Sivuston artikkelissa Trauma ja unihäiriöt on listattu muutamia keinoja, joita voi kokeilla unihäiriöiden lieventämiseen. Onko teistä joku kokeillut joitain niistä?

    Entä olisiko teillä mitään muita keinoja, joiden avulla olette itse saaneet nukuttua paremmin? Jos sellaisia löytyy, olisi kiva saada kerättyä niitä tähän, että muutkin voivat halutessaan kokeilla jos niistä olisi heillekin apua. :)


    Tässä tämä artikkelissa oleva lista:

    Miten unihäiriöitä voi lievittää?


    Alue, jossa nukut:

    • Muuta huoneen sisustusta; voit esimerkiksi sijoittaa vuoteen siten, että näet esteettömästi ovelle. Vie televisio ulos huoneesta.
    • Käytä vuodetta vain nukkumiseen: älä syö, lue tai työskentele sängyssä.
    • Pidä makuuhuone hiljaisena, viileänä ja hämäränä. Älä nuku valo päällä. Voit soittaa rauhoittavaa musiikkia peittämään äkilliset äänet.
    • Jos sängyssä nukkuminen ahdistaa, voit koettaa esimerkiksi sohvaa tai riippumattoa. Voit myös vaihtaa makuuhuonetta, tai nukkua väliaikaisesti olohuoneessa tai tutun ihmisen lähellä.


    Iltarutiinit:

    • Älä tee vaativia ja ”innostavia” askareita ilta-aikaan.
    • Luo rauhoittava iltarutiini. Ota lämmin suihku tai kylpy, kuuntele rentouttavaa musiikkia ja juo kupillinen lämmintä, kofeiinitonta juomaa.
    • Käy mielessäsi läpi päivän aikana sattuneet asiat; näin ehkäiset ajatuksia kiertämästä kehää.
    • Mene vuoteeseen aina samaan aikaan ja nouse aamulla ylös tiettyyn aikaan, vaikka tuntisit itsesi väsyneeksi.


    Jos et nuku:

    • Kuvittele itsesi rauhalliseen, mukavaan paikkaan. Keskity maiseman yksityiskohtiin (visuaalisuus, äänet, hajut).
    • Jos 15-20 minuutin kuluttua olet edelleen virkeä, nouse ylös ja tee jotakin yksitoikkoista, kunnes olosi on jälleen väsynyt.
    • Jos heräilet käydäksesi wc:ssä, älä juo mitään kahta tuntia ennen nukkumaanmenoa.


    Päivittäiset askareet:

    • Liiku; vältä kuitenkin raskasta rasitusta kello 18 jälkeen.
    • Käy ulkona valoisaan aikaan. Auringon valo auttaa tahdistamaan sisäistä vuorokausirytmiä.
    • Älä nauti mitään kofeiinipitoista (kahvi, kaakao, tee, suklaa) klo 16 jälkeen.
    • Älä nauti alkoholia ilta-aikaan.
    • Älä polta tai käytä nikotiinivalmisteita neljää tuntia ennen nukkumaanmenoa.
    • Älä nuku päiväunia, vaikka olisit väsynyt öisestä valvomisesta.
    • Joillakin lääkkeillä on piristävä vaikutus. Jos käytät tällaista lääkitystä, keskustele lääkärin kanssa valmisteen vaihdosta tai siitä, voisiko sen nauttimista ilta-aikaan välttää.
  • Mä leikin nukkumaanmenoleikkejä. Luettelen esim. sanoja jotka alkaa jollain tavulla (saattaa olla myös triggeröivää jos tulee mieleen traumasta muistuttava sana), alkuaineita, Yhdysvaltojen osavaltioita... Johonkin kohtalaisen tyhjänpäiväiseen listaukseen keskittyminen auttaa minulla.

    Makaan aina sängyssä ensin piikkimaton päällä.

    Olen hyväksynyt sen että vaikka olen aikuinen, minulla on pehmolelu joka helpottaa nukahtamistami. Kulkee mukana myös reissuissa ja yökyläilyissä. Lähipiiri suhtautuu hyvin ja kyselee pehmotyypin kuulumisiakin välillä.
  • Quote Originally Posted by eemu View Post
    Olen hyväksynyt sen että vaikka olen aikuinen, minulla on pehmolelu joka helpottaa nukahtamistami. Kulkee mukana myös reissuissa ja yökyläilyissä. Lähipiiri suhtautuu hyvin ja kyselee pehmotyypin kuulumisiakin välillä.
    Olen itekin tässä hyväksynyt sen, että yöllä pehmolelun läsnäolo ja haliminen rauhoittaa. Voihan se olla vähän nololta tuntuvaa aikuiselle ihmiselle, mutta kaikissa meissä asuu se pieni lapsi (osassa aika konkreettisesti). Mulle on tärkeää antaa sen lapsen olla tarvitseva ja jos se tarvitsee jotain syliinsä, niin sitten se tarvitsee.
  • Minullakin on pehmolelu. Olen yksin ja se tuntuu todella surulliselta varsinkin öisin, joten unilelua on mukava pitää. Kissat kyllä joskus pompahtavat viereeni nukkumaan vähäksi aikaa, tosin niitä ei kovin voi rutistaa kun muuten älähtävät. :P
  • Excuse me, have you seen my brain??


    Ronja on 9v. hevoshullu tyttö. Hän haluaa kirjoittaa täällä aina vihreällä värillä.

    Sini on 11v. pelokas, kuiskaileva tyttö. Hän kirjoittaa punaisella, jos uskaltaa...
    Satu on 15v. myöskin hevoshullu tyttö. Hän kirjoittaa sinisellä, jos jotain keksii kirjoitettavaa.
    Veera on 6v. Täysin tuntematon mulle vielä.
  • Täällä myös löytyy noita pehmoleluja. Halinalle ja Late ovat Sinin omia, Adalmiina, Ruttu, Karvinen ja Siru ovat Ronjan. Santra on Satun. Nyt ollaan saatu sovittua, että vain yksi lelu kerrallaan on sängyssä, koska sinne pitäisi myös minun ja mieheni mahtua nukkumaan... Reissussa mukana kulkevat Late ja Adalmiina, joskus myös Ruttu.
    Illalla kun menen nukkumaan, niin kainalooni tulee Bibi-neiti kerälle hetkeksi. Muun ajan Bibi nukkuu omalla pedillään lattialla.

    Minulla on aika tarkka vuorokausirytmi, aamulla herätys klo 8.00 ja siitä Bibin kanssa lenkille. Illalla nukkumaan n. klo 22.30. Jos tuosta vuorokausirytmistä paljon poikkean, niin menee monta päivää toeta takaisin rytmiin ja se taas vaikuttaa yleiseen olotilaan huomattavasti.

    Jos illalla pahat asiat pyörivät päässä, me mennään turvapaikkaan ajatuksissa. Se on paikka, missä lapsena kävin, kun halusin päästä omaan rauhaan ja turvalliseen oloon. Nykyään sinne en konkreettisesti pääse, mutta ajatuksissa kyllä. Se rauhoittaa kovasti.
  • Täällä myös pehmolelut pitkän ajan jälkeen taas haettu varastosta makuuhuoneeseen :) Joillekkin osille nää tuo turvaa mutta joitakin osia ne ahdistaa :/

    Nukun yksin omassa huoneessa vaikka mieheni kanssa yhdessä asutaankin. Ennen nukuttiin monesti samassa sängyssä mutta nyt jo pitkään nukuttu erillään etten pelästy yöllä pimeessä painajaisten aikana että kuka on mun vieressä.. en myöskään joudu heräileen kovan stressin aiheuttaman herkkyyden takia jatkuvasti toisen kyljen kääntämiseen tai kuorsaamiseen.

    Oma rauha helpottaa nukahtamista ja se että toinen nukkuu jo niin ei tarvi säpsähdellä ääniä. Lääkityksiä on tosiaan nukahtamiseen myös mutta eivät aina auta..

    Kun kissojen kanssa nukkuu samassa paikassa niin tuovat kyllä turvaa ja läheisyyttä mitä ei tarvi pelätä <3 Harmi etten asu kissojeni kanssa tällä hetkellä :( :kisu:
  • Ihana idea ottaa pehmolelu kainaloon! Nuoremmat osani innostuu ajatuksesta heti!

    Hyviä keinoja nukkumisen helpottamiseen:
    -Osien tilanteen tarkistaminen ennen nukkumaanmenoa. Toimii vasta sitten, kun osien kanssa on puheväleissä niin hyvin, ettei keskustelu ole aina tuskaista ja stressaavaa.
    -Jooga, venyttely, lattialla selällään jalat sylissä kierittely (poistaa jännityksiä selästä).
    -Meditaatio rauhoittaa ajatustenjuoksua.
    -Mulle tärkeintä on tehdä vähän TRE-harjoitusta, eli täristä päivän aikana kertyneet jännitykset pois.
    -Jos uni ei tuu, alan suuntaamaan ajatuksia ja tietoisuutta järjestelmällisesti kehon osasta toiseen ja käyn kaikki läpi. Jos ei vieläkään tuu uni, keskityn siihen, miltä hengitys tuntuu ja lasken hengityksiä.
  • Mun pehmoleluni kastu pilalle ja se on ulkoroskiksessa, en voi kattoa sinne roskikseen :'(. Se on ollu mulla aina, ennen tätä dissosiaatiosekamelskaakin raahasin sitä pehmoo muka vitsinä joka paikkaan. Se oli häissäkin mukana... oon ajatellu välillä, että hankkis jostain uuden, mutta kun se ei oo enää sama. Ei vaikka löytäs samanlaisen ja sitten kun on tuo ahdistusasia - jonain päivänä se pehmolelu voi tuntua yhtäkkiä ahdistavalta.
Tulokset: 1-8 / 8

Pikavastaus

Jos olet jo foorumin jäsen, muistathan kirjautua sisään ennen postausta!

Mikä näistä väreistä kuvaa ruohoa: vihreä, punainen vai liila?