• Artikkeli: Trauma tyhjästä (22.10.2014)

Googlailin tuoreita sivuston aiheisiin liittyviä artikkeleita ja uutisia, ja tällainen teksti löytyi - ajattelin postata sen tänne mikäli ette ole lukeneet.

Jani Kaaron lokakuun blogikirjoituksessa Tiede-lehden sivuilla käsitellään traumatisoitumista ihmisen omien harhojen seurauksena. Artikkelissa viitataan Harvardin yliopiston tutkimukseen vuodelta 2003.

Trauma tyhjästä

Vielä selvempi esimerkki tällaisesta trauma tyhjästä -ilmiöstä tulee Harvardin yliopiston tutkimuksesta vuodelta 2003. Siinä professori Richard McNally pyysi laboratorioonsa kymmenen henkilöä, jotka omien sanojensa mukaan oli joskus siepattu ufo-avaruusalukselle, jossa heille oli tehty erilaisia testejä. Kun he muistelivat kokemusta, kaikki saivat klassiset PTSD-oireet, ja täyttivät PTSD-diagnoosin kriteerit. Toisin sanoen, he olivat traumatisoituneet omasta fantasiastaan tai harhastaan. (Olettaen tietenkin, että ufosieppauksia ei oikeasti tapahdu.)

Lue koko blogikirjoitus täältä.
  • Googlailin tuoreita sivuston aiheisiin liittyviä artikkeleita ja uutisia, ja tällainen teksti löytyi - ajattelin postata sen tänne mikäli ette ole lukeneet.

Jani Kaaron lokakuun blogikirjoituksessa Tiede-lehden sivuilla käsitellään traumatisoitumista ihmisen omien harhojen seurauksena. Artikkelissa viitataan Harvardin yliopiston tutkimukseen vuodelta 2003.

Trauma tyhjästä

Vielä selvempi esimerkki tällaisesta trauma tyhjästä -ilmiöstä tulee Harvardin yliopiston tutkimuksesta vuodelta 2003. Siinä professori Richard McNally pyysi laboratorioonsa kymmenen henkilöä, jotka omien sanojensa mukaan oli joskus siepattu ufo-avaruusalukselle, jossa heille oli tehty erilaisia testejä. Kun he muistelivat kokemusta, kaikki saivat klassiset PTSD-oireet, ja täyttivät PTSD-diagnoosin kriteerit. Toisin sanoen, he olivat traumatisoituneet omasta fantasiastaan tai harhastaan. (Olettaen tietenkin, että ufosieppauksia ei oikeasti tapahdu.)

Lue koko blogikirjoitus täältä.
  • Tuo asiahan on se mitä jonkinverran kritisoidaan dissosiatiivisessa identiteettihäiriössä. Se, että periaatteessa terapeutti voi vaikuttaa asiakkaaseen ja aiheuttaa lisää persoonia.

Itse olen tutkaillut itseäni erittäin kriittisesti nyt kun olen käynyt terapiassa ja yrittänyt olla aivan varma, että tunnistan itse kaikki osani ja ettei terapeutilla ole niihin sellaista vaikutusta, että niitä tulisi lisää.

Tietysti se on hieman vaikeaa, kun joudut oikeasti porautumaan syvälle itseesi niin sieltä saattaa nousta myös sellaisia osia esille jotka eivät olekaan aktiivisia kuin hyvin harvoin ja siten niitä ei oikeastaan muista.
  • Tavallaanhan kaikki trauma tapahtuu yksilön sisällä.
    Sekin joka raiskattu tiedottomassa tilassa voi traumatisoitua kuullessaan mitä tapahtui.
    Vaikka ei muistakaan tai koskaan tule muistamaan mitä tapahtui.

Se vain, että oli syntymekanismi mikä vain, niin lopputuloshan on se mikä on sama ja hoito sitten sen mukainen.

Vähän kuin tuo kritiikki DID osalta, niin tulipa se mistä tahansa, niin eipä ole kritisoiva piiri onnistunut semmoista hoitomuotoa kehittämään, jolla häiriötä voisi hoitaa - ainoat onnistuneet hoidot ovat silti piiriltä, joka ilmiöön kokonaisuudessaan uskoo. Olipa kumpi tahansa oikeassa siitä mistä se tuli, niin valita kannattanee se hoito kuitenkin, jolla on jotain näyttöä onnistua auttamaan!

• TRIGGER varoitus

Oon lukenut paljon ufo sieppauksista ja DID synnystä, en voi sanoa että mikä tieto ois oikeaa ja mikä sitten väärää mutta itse oon törmännyt siihenkin että lapsi voi kehittää itselleen "ufo sieppaus" mielleyhtymäs siitä jos on joutunut kokemaan esim. insestiä. Ja toinen ilmiö oli amerikkalaisten DID henkilöiden DID:in synnystä tämä SRA jossa voitiin "asentaa" valhemuistoja kuten tuo ufo abduktio.
  • Kiitos ja kumarrus! Mä taisin juuri saada tietoon mistä traumani on tullut! Huokaisen helpotuksesta, koska olen miettinyt pääni puhki että mistä tämä kaikki johtuu.
Tulokset: 1-5 / 5

Pikavastaus

Jos olet jo foorumin jäsen, muistathan kirjautua sisään ennen postausta!

Mikä näistä väreistä kuvaa ruohoa: vihreä, punainen vai liila?